Aeroportul Internațional Mărculești, la 120 km de Iași, în nordul R. Moldova, va fi modernizat din fonduri publice, după transferul din iunie sub administrarea Aeroportului Chișinău. Peste 4 milioane € vor reabilita pista de 2,5 km și infrastructura, pentru zboruri sezoniere de pasageri și curse internaționale de marfă.
Fondat inițial ca bază militară, complexul de la Mărculești a fost transformat, în 2002, într-un aeroport cu dublă destinație, civilă și militară. Astăzi, suprafața totală depășește 250 de hectare, iar pista rămâne una dintre cele mai lungi și solide din regiune.
În ultimii ani, infrastructura aeroportuară a devenit adăpost temporar și pentru avioane venite din Ucraina, în contextul războiului și al relocărilor forțate spune administratorul Aeroportului Internațional Mărculești, Nicolae Clichici.
Din punct de vedere tehnic, aeroportul este pe deplin funcțional. Pista de decolare/aterizare respectă toate normele și este certificată de Autoritatea Aeronautică Civilă; certificarea se reînnoiește anual. Infrastructura aeroportului, în special pista și căile de rulare, este auditată de două ori pe an de către Autoritatea Aeronautică Civilă, iar în urma acestor verificări deținem certificatul valabil de operator de aerodrom.
În luna iunie, Guvernul a aprobat transferul administrării Aeroportului Internațional Mărculești către cel din Chișinău. Decizia are ca obiectiv atragerea de investiții și transformarea bazei din nordul țării într-un hub logistic competitiv, capabil să deservească atât transportul de pasageri, cât și cel de mărfuri.
Potrivit estimărilor oficiale, pentru modernizarea infrastructurii vor fi necesare investiții de peste 4,2 milioane de euro, sumă ce ar urma să acopere reabilitarea pistei, îmbunătățirea terminalului și dotările tehnice indispensabile pentru conformitatea cu standardele internaționale.
Ideea de a menține și de a dezvolta activitatea aeroportului din Mărculești este benefică nu doar pentru localitate, ci și pentru întreaga țară. Un al doilea aeroport, de rezervă, este extrem de important, spune Nicolae Clichici, administratorul Aeroportului Internațional Mărculești.
În opinia lui Mircea Păscăluță, secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru Mărculești, cea mai mare problemă a fost lipsa investițiilor. Acum însă, cu sprijin european, autoritățile caută soluții pentru a dezvolta baza tehnico-materială a întrepriderii.
Am avut câteva vizite și am discutat, inclusiv cu partenerii noștri europeni, pentru a identifica unele soluții care să permită introducerea aterizărilor și decolărilor în regim instrumental. Există posibilitatea de a atrage fonduri externe pentru reabilitarea acestui aeroport.
Cu Mircea Păscăluță am discutat și despre narațiunile propagandistice promovate de presa pro-Kremlin, potrivit cărora teritoriul aeroportului ar putea fi transformat într-o bază militară Alianța Nord Atlantică (NATO).
Într-adevăr, sunt falsuri lansate intenționat, pentru că suntem în campanie electorală și unii încearcă să exploateze aceste speculații. Există și un interes ascuns, pentru că investitorul este Aeroportul Internațional Chișinău, care are statut civil. Prin urmare, nu poate investi decât în infrastructură cu destinație civilă, spune Mircea Păscăluță, secretar de stat în Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Pentru oamenii din Mărculești, acest aeroport reprezintă mai mult decât o pistă de beton. Unii dintre ei, care își amintesc perioada de glorie a aeroportului și zgomotul motoarelor, salută inițiativa guvernului.
- E bună, foarte folositoare. La noi țăranul nu prea are de muncă și mulți vor să plece peste hotare. Ar fi bine, eu cred; e normal pentru trei sate din jur. Cred că e bine.
- Pentru cetățeni ar fi mult mai ușor să se deplaseze, ar exista venituri suplimentare și s-ar crea mai multe locuri de muncă.
- Aș fi foarte bucuros, pentru că sunt mulți oameni fără loc de muncă. Ar fi bine să se mai deschidă posturi de lucru. Și noi, de exemplu, în vacanță am putea pleca mai ușor de acolo.
Republica Moldova are un singur aeroport internațional funcțional, și este vorba de cel din Chișinău. În 2024, acesta a înregistrat un trafic record de peste patru milioane de pasageri, aproape dublu față de anii precedenți. Aeroporturile regionale de la Bălți și Cahul sunt închise, iar Aeroportul Bălți-Leadoveni, deși este certificat ca internațional, nu operează curse regulate de pasageri.
Articolul <span class=”badge-status” style=”background: #ff1813;”>VIDEO </span> Aeroportul Mărculești, pe cale să devină hub logistic modern cu finanțare publică: modernizare pentru pasageri și marfă internațională apare prima dată în NordNews.
Sursa: NordNews.md