„Am văzut adevărate operațiuni speciale din partea ta de regiune, care au influențat atât algoritmii rețelelor sociale, cum sunt TikTok, Telegram, Facebook, Twitter, dar și operațiuni de cumpărare a unor persoane — în sensul plății unor sume destul de mari — către diferite persoane cu un număr mare de followeri, pentru a face propagandă în favoarea acestui candidat. De asemenea, un fenomen interesant a fost cooptarea unei mase de mini-influenceri, persoane care aveau de la 5 mii, poate spre 30 de mii de followeri, pentru a transmite același mesaj, fără a personaliza mesajul”, comunică acesta.
Investigația jurnalistică NordNews, intitulată „Cinci luni sub acoperire // Rețeaua Moscovei, acțiuni conspirative, bani, propagandă și manipulare electorală”, a documentat implicarea organizației „Evrazia” în Republica Moldova, inclusiv recrutarea și instruirea tinerilor pentru campanii de influență electorală.
Ceea ce descrie Cearskaia se regăsește și în alte anchete de presă. Potrivit acestora, sute de conturi cu identități false au fost create încă din 2024 pe TikTok și Facebook, pentru a promova mesaje proruse. În spatele lor s-ar fi aflat activiști reali ai Blocului „Victorie”, formațiune controlată de la Moscova de oligarhul fugar Ilan Șor.
Modelul a fost folosit și în România pentru susținerea lui Călin Georgescu, politician cu viziuni proruse, cercetat penal pentru constituirea și sprijinirea unor grupări cu caracter fascist, rasist și antisemit. Rețeaua de propagandă a răspândit mesaje anti-UE și anti-USA, inclusiv narațiuni precum „gaz pentru un leu”, „interdicția LGBT” și „adaos la pensii”.
Citește și:
Evrazia se implică în alegerile parlamentare din Republica Moldova
Alina Juk și alți nouă suspecți, reținuți după investigația NordNews
Articolul Banii Moscovei pe TikTok: cum a fost influențată campania electorală din România apare prima dată în NordNews.