Un grup de părinți refugiați din Ucraina a participat la o sesiune informativă privind posibilitățile de studiu pentru copiii refugiați, inclusiv pentru cei care își continuă educația online după curriculumul ucrainean. Evenimentul s-a desfășurat la Liceul Teoretic „Alexandr Pușkin” din Căușeni și a fost organizat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, în colaborare cu Direcția Educație, Cultură, Tineret, Sport și Turism Căușeni, UNICEF, UNHCR și Female Support Force.
Oportunități educaționale și recunoaștere academică
În cadrul întâlnirii, au fost prezentate diverse opțiuni oferite de sistemul educațional al Republicii Moldova, inclusiv recunoașterea disciplinelor și a notelor obținute de elevii refugiați din Ucraina. De asemenea, s-a discutat despre echivalarea actelor de studii și a titlurilor științifice, precum și despre oportunitățile de învățare a limbii române pentru elevii ucraineni.
Importanța acestor măsuri a fost subliniată prin prezentarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei, semnat la Kiev pe 25 ianuarie curent. Acordul facilitează recunoașterea reciprocă a actelor de studii pentru toate nivelurile de învățământ, precum și a gradelor didactice ale profesorilor din diverse domenii de educație.
Eforturi pentru o tranziție educațională ușoară
„Ministerul Educației și Cercetării își axează eforturile pe garantarea accesului egal și sigur la educație pentru fiecare copil refugiat din țara noastră,” a subliniat Ivan Duminica, șeful Serviciului politici în domeniul relațiilor interetnice de la MEC. „Ne propunem să asigurăm o tranziție cât mai armonioasă pentru elevii ucraineni către sistemul nostru educațional și consolidăm colaborarea cu autoritățile și partenerii internaționali pentru a facilita integrarea lor.”
Participanții au aflat și despre „Curricula simplificată pentru elevii refugiați”, aprobată de Ministerul Educației și Științei al Ucrainei. Aceasta reduce programul educațional pentru elevii din clasele V-XI, permițându-le să gestioneze mai bine studiile paralele și să se concentreze pe procesul educațional din Republica Moldova.
Inițiative locale de învățare a limbii române
Evenimentul a inclus discuții privind necesitatea deschiderii unui cerc pentru studierea limbii române în cadrul Liceului Teoretic „Alexandr Pușkin”. Această inițiativă vine în sprijinul refugiaților ucraineni și al elevilor din localitate care încă nu stăpânesc suficient de bine limba română.
Conform datelor furnizate de Ministerul Educației și Cercetării, în raionul Căușeni sunt înregistrați în prezent 67 de elevi refugiați din Ucraina, dintre care 40 studiază la Liceul „Alexandr Pușkin”.