Prima pagină » Banii Moscovei pe TikTok: cum a fost influențată campania electorală din România

Banii Moscovei pe TikTok: cum a fost influențată campania electorală din România

de către alexandru
2 min citește

Banii Moscovei ar fi alimentat o campanie de influență pe TikTok în timpul alegerilor prezidențiale din România, vizând promovarea politicianului prorus Călin Georgescu. Afirmația a fost făcută chiar de Diana Cearskaia, responsabilă de polit-tehnologi și imagine la Partidul „Moldova Mare”, care, într-o discuție purtată cu producătorul NordNews, Dumitru Pelin, a dezvăluit că o echipă de 65 de persoane a lucrat exclusiv pentru această operațiune digitală.

„Știi că pentru români a lucrat o echipă formată din 65 de oameni numai pe TikTok? Ești la curent? Dar știi câți bani au fost investiți acolo? Am o mapă cu toate pozițiile indicate. Echipa tehnică era atât de puternică. Dacă aș fi avut asemenea posibilități, pot doar să visez la asta. Deși Partidul ”Moldova Mare” este, poți să spui, zero, începând de la conducere și până la participarea în alegeri, dacă aș avea o asemenea echipă, aș învinge la sigur în alegeri” i-a spus Cearskaia în cadrul unei discuții cu producătorul NordNews, Dumitru Pelin.
Tot în investigația NordNews, expertul Mihai Isac confirmă amploarea fenomenului, susținând că în România, ca și în Republica Moldova, rețelele sociale au fost folosite ca armă de destabilizare:

Am văzut adevărate operațiuni speciale din partea ta de regiune, care au influențat atât algoritmii rețelelor sociale, cum sunt TikTok, Telegram, Facebook, Twitter, dar și operațiuni de cumpărare a unor persoane — în sensul plății unor sume destul de mari — către diferite persoane cu un număr mare de followeri, pentru a face propagandă în favoarea acestui candidat. De asemenea, un fenomen interesant a fost cooptarea unei mase de mini-influenceri, persoane care aveau de la 5 mii, poate spre 30 de mii de followeri, pentru a transmite același mesaj, fără a personaliza mesajul”, comunică acesta.

Investigația jurnalistică NordNews, intitulată Cinci luni sub acoperire // Rețeaua Moscovei, acțiuni conspirative, bani, propagandă și manipulare electorală, a documentat implicarea organizației „Evrazia” în Republica Moldova, inclusiv recrutarea și instruirea tinerilor pentru campanii de influență electorală.

Ceea ce descrie Cearskaia se regăsește și în alte anchete de presă. Potrivit acestora, sute de conturi cu identități false au fost create încă din 2024 pe TikTok și Facebook, pentru a promova mesaje proruse. În spatele lor s-ar fi aflat activiști reali ai Blocului „Victorie”, formațiune controlată de la Moscova de oligarhul fugar Ilan Șor.

Modelul a fost folosit și în România pentru susținerea lui Călin Georgescu, politician cu viziuni proruse, cercetat penal pentru constituirea și sprijinirea unor grupări cu caracter fascist, rasist și antisemit. Rețeaua de propagandă a răspândit mesaje anti-UE și anti-USA, inclusiv narațiuni precum „gaz pentru un leu”, „interdicția LGBT” și „adaos la pensii”.

 

Citește și:

Investigația NordNews ajunge pe masa CEC: PSDE cere sancțiuni pentru partidele finanțate din afara țării

Evrazia se implică în alegerile parlamentare din Republica Moldova

Alina Juk și alți nouă suspecți, reținuți după investigația NordNews 

Femeie reținută în R. Moldova, pentru implicare în rețeaua Georgescu și criptomonede de 107 milioane de dolari

Articolul Banii Moscovei pe TikTok: cum a fost influențată campania electorală din România apare prima dată în NordNews.

Pe aceiași temă

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta. Accept

Politica de confidențialitate și cookie-uri