Consolidarea politicilor publice privind educația și sănătatea într-o viziune centrată pe copii și adolescenți a fost tema principală a conferinței naționale „Educație și Sănătate – Integrare pentru Generații Sănătoase”, desfășurată recent la Chișinău. Evenimentul a adunat peste 200 de participanți, inclusiv cadre didactice, experți în sănătate publică, psihologi, cercetători și reprezentanți ai organizațiilor internaționale.
Organizată de către Ministerul Educației și Cercetării, împreună cu Universitatea de Stat din Moldova, Ministerul Sănătății și diverse organizații internaționale precum UNICEF, conferința a avut susținerea Fundației Orange și Fundației Felicia. Diverse entități își unesc astfel resursele pentru a aborda provocările complexe ale sistemului educațional și de sănătate.
Învățământ și sănătate în cooperare
Agenda conferinței a cuprins două paneluri tematice: „Educație pentru sănătate” și „Sănătate pentru educație”. În aceste discuții, experți au explorat strategii pentru îmbunătățirea bunăstării fizice și emoționale ale tinerilor. S-a pus accent pe crearea unor sinergii între sectoarele educației și sănătății, vitale pentru dezvoltarea sănătoasă a tinerei generații.
Rezultatele cercetării Nutribalance și D&D Research
Dintre studiile prezentate, cercetarea realizată de Nutribalance și D&D Research din România a atras atenția. Aceasta a implicat un eșantion de 1200 de elevi, 900 de părinți și 280 de profesori, identificând niveluri alarmante de stres, oboseală cronică și dependență de ecrane. De asemenea, obiceiurile alimentare nesănătoase sunt o problemă persistentă, accentuată de diferențele de percepție între elevi, părinți și profesori.
„71% dintre elevi resimt un nivel ridicat de stres școlar, iar 84% folosesc telefonul înainte de culcare”, arată studiul. Aceste cifre subliniază necesitatea intervenției imediate pentru schimbarea acestor tendințe nesănătoase.
Sprijin pentru politici publice integrate
Participanții la conferință au subliniat importanța adoptării unor politici publice integrate care să se axeze pe prevenție, sprijin psiho-emoțional și educație pentru un stil de viață sănătos. Această abordare integrativă este văzută ca esențială pentru îmbunătățirea vieții și sănătății copiilor și adolescenților din Republica Moldova.