Prima pagină » DOC // Termenu-i termen, dar trotuarul e sfânt. Cum primăria de Bălți ar ocoli cadrul legal

DOC // Termenu-i termen, dar trotuarul e sfânt. Cum primăria de Bălți ar ocoli cadrul legal

de către alexandru
2 min citește

În ultimele luni, municipiul Bălți s-a transformat într-un adevărat șantier de construcții: în diferite zone ale orașului au loc lucrări de reparații capitale a trotuarelor. Deși agentul economic a primit deja parțial banii de la Primărie, lucrările nu au fost executate în întregime. Potrivit primarului de Bălți, de vină se fac condițiile meteo nefavorabile, iar locuitorii unor străzi sunt nevoiți să înfrunte noroiul acostamentelor.

August 2022. Primăria din Bălți anunță despre inițierea procedurii de achiziții publice – executarea lucrărilor de reparație capitală a trotuarelor pietonale din mun. Bălți, conform necesităților Direcției gospodăriei comunale (DGC) a instituției (primăriei).

Conform serviciului guvernamental digital Mtender, valoarea totală a lucrărilor estimată fără TVA este de 21 906 333 de lei. Patru din cele cinci proceduri de achiziții publice au fost câștigate de compania Vladmih Company SRL.

Potrivit Secției Achiziții Publice din cadrul primăriei de Bălți, pentru toate cele patru loturi (proceduri de achiziții publice), compania Vladmih Company SRL a propus cel mai mic preț.

„Pentru loturile 1, 2, 4 și 5, operatorul economic SRL ”Vladmih Company” a prezentat oferta care corespunde cerințelor minime de calificare solicitate prin documentele ce țin de experiență similară, asigurare cu personal calificat şi utilaj specializat care urmează a fi antrenat la execuția lucrărilor. De asemenea, au fost prezentate toate certificatele de la organele de control, s-au constituit garanțiile pentru ofertă, devizele şi alte documente necesare calificării. S-a constatat că operatorii economici au elaborat devizele în conformitate cu cerințele normativelor tehnice în vigoare, incluzând toate lucrările şi respectând toate cerințele înaintate faţă de obiectul achiziției, conform caietului de sarcini”.

Astfel, agentul economic și-a luat angajamentul de efectuare a lucrărilor de reparație capitală a trotuarelor de pe următoarele străzi din municipiul Bălți:

LOTUL nr.1: Reparația capitală a trotuarului pietonal (segmente parțiale) din str. 31 August (de la intersecția cu str. Șt. cel Mare până la intersecția cu str. Mircea cel Bătrîn);
LOTUL nr.2: Reparația capitală a trotuarului pietonal (segmente parțiale) din str. V. Lupu (de la intersecția cu str. Mircea cel Bătrîn până la magazinul ”1000 mărunțișuri”);
LOTUL nr.4: Reparația capitală a trotuarului pietonal din str. Chișinău (de la str. M. Viteazul până la str. Pușkin și de la str. Pușkin până la str. V. Lupu);
LOTUL nr.5: Reparația capitală a trotuarului pietonal din str. Sadoveanu (tronsonul de la intersecția cu str. Pușkin până la intersecția cu str. Dostoevski, numere pare).

Astfel, pe data de 3 octombrie 2022, primăria de Bălți și agentul economic semnează patru contracte de antrepriză, pentru fiecare lot în parte.

Potrivit documentelor, pentru lucrările de reparație de pe cele patru loturi, agentul economic urmează să încaseze peste 16 421 319 de lei  fără TVA.

LOTUL nr.1: 8 780 188 de lei (cu TVA 10 536 225 de lei);
LOTUL nr.2: 1 493 856 de lei (cu TVA 1 792 628 de lei);
LOTUL nr.4: 4 909 442 de lei (cu TVA 5 891 331 de lei);
LOTUL nr.5: 1 237 833 de lei (cu TVA 1 485 400 de lei).

Important de menționat este faptul că, în contractele de antrepriză semnate dintre autoritatea publică locală și agentul economic, durata de execuție a lucrărilor este indicată evaziv, fără a indica expres data limită de finalizare a lucrărilor.

Mai jos vă prezentăm graficul executare a lucrărilor de reparație capitală a trotuarelor pietonale din municipiul Bălți pe fiecare lot în parte.

LOTUL nr.1 – termen de executare 4 luni;
LOTUL nr.2 – termen de executare 2 luni;
LOTUL nr.4 – termen de executare 3 luni;
LOTUL nr.5 – termen de executare 1,5 luni.




Deși clauzele contractuale prevedeau ca lucrările de reparație capitală a trotuarului pietonal de pe strada V. Lupu (Lotul nr.2) și str. Chișinăului (Lotul nr.4) urmau să fie executate până la sfârșitului anului 2022, acestea așa și n-au fost îndeplinite.

Redacția portalului de știri Nordnews.MD a intrat în posesia Deciziei privind modificarea contractului de achiziții publice/acordului-cadru din 12 decembrie 2022.

Din document aflăm că, agentul economic (Vladmih Company SRL) a solicitat prelungirea termenului de executare a lucrărilor până la 30 iunie 2023 a Loturilor cu nr.2, 4 și 5. Printre motivele invocate de agentul economic au fost „condițiile climaterice nefavorabile și instabile din noiembrie și decembrie 2022”, care „nu au permis o executare ritmică a lucrărilor”.

În urma examinării necesităților de modificare a contractului de achiziție/acordului-cadru, membrii grupului de lucru pentru achiziții  de la Primăria Bălți a decis încheierea unui acord adițional, prin care termenul de executare a lucrărilor pentru Lotul nr. 1, 2, 4 și 5 a fost prelungit până pe data de 1 mai 2023.

Tot din document aflăm că antreprenorului i s-a solicitat actualizarea Graficului de execuție cu repartizarea surselor financiare pe anii 2022-2023, dar și prelungirea termenului de valabilitate a garanției de bună execuție, informații prezentate de către agentul economic.

Mai mult ca atât, agentului economic i-au fost repartizați și resurse financiare, pentru fiecare loc în parte.

Potrivit unui alt document, mai exact, a Dării de seamă privind modificarea contractului de achiziții publice/acordului-cadru din 15 decembrie 2022, aflăm că între primăria de Bălți și SRL Vladmih Company au fost încheiate un șir de acorduri adiționale, lucru pentru care Nicolai Grigorișin, primarul de Bălți, semnează. Modificările efectuate au avut ca temei judiciar Art. 76 alin. (4) din Legea nr. 131 din 2015.

Important de menționat că, jurnaliștii NordNews au intrat în posesia unui alt document, emis de către Agenția Achiziții Publice (instituție aflată în subordinea Ministerului Finanțelor),  în data de 21 decembrie 2022, unde negru pe alb scrie că: „solicitarea de prelungire a termenului de executare, precum și a termenului de valabilitate a contractului este neîntemeiată, dat fiind faptul că pentru unele loturi termenul de executare a lucrărilor este deja EXPIRAT”.

Agenția Achiziții Publice vine și cu un exemplu în acest sens. Astfel, potrivit instituției, în cazul lotului nr. 5 „Reparația capitală a trotuarului pietonal din str. Sadoveanu (tronsonul de la intersecția cu str. Pușkin până la intersecția cu str. Dostoevski, numere pare)”, termenul de executare a contractului a fost stabilit de 1,5 luni, contractul fiind încheiat la data de 3 octombrie 2022, din ce rezultă că termenul de executare a expirat în luna noiembrie.

„Prin urmare, solicitarea de prelungire a termenului de executare până la data de 1 mai 2023, precum și prelungirea termenului de valabilitate a contractului până la sfârșitul anului 2023 este lipsită de temei”.

În concluzie, directorul-adjunct al Agenției Achiziții Publice din subordinea Ministerului Finanțelor informează că, în conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3), dar și a alin. (5) din Legea nr. 131/2014 privind achizițiile publice, Agenția restituie documentele privind modificarea contractului de achiziție publică FĂRĂ A FI PROCESATE.

Într-un răspuns oficial primit de la Ministerul Finanțelor, aflăm că în anul 2022, primăria de Bălți a transferat în mod de urgență agentului economic peste 10 705 800 de lei pentru lucrările de reparații capitale a trotuarelor pietonale din localitate.

Astfel, jurnaliștii NordNews află că, în urma a două tranzacții (pe 26 și 27 decembrie) pe contul agentului economic intră 1 411 129 de lei, bani transferați de urgență pentru lucrările de reparație capitală a trotuarului pietonal din str. Sadoveanu (Lotul nr.5). Astfel, cu toate că termenul de executare ar fi expirat în noiembrie (potrivit unui document emis de Agenția Achiziții Publice), iar banii transferați în decembrie, echipa NordNews a realizat un material video în data de 20 ianuarie 2023 care confirmă că agentul economic nu și-a onorat clauzele contractuale/în care se poate observa că lucrările de reparație capitală a trotuarelor de pe tronsonul de la intersecția cu str. Pușkin până la intersecția cu str. Dostoevski, numere pare, nu au fost duse până la capăt.



Aceeași situație și în cazul Lotului nr. 2. Este vorba de reparația capitală a trotuarului pietonal (segmente parțiale) din str. V. Lupu (de la intersecția cu str. Mircea cel Bătrîn până la magazinul „1000 mărunțișuri”). Chiar dacă termenul de executare este de două luni, nici până în ziua de astăzi bălțenii nu se pot bucura de trotuare reparate, iar agentul economic a încasat deja 1 702 996 de lei, adică 95 % din costul total al lucrărilor.

Nicolai Grigorișin sare în apărarea agentului economic și spune că de tărăgănarea lucrărilor de reparație se face vinovate condițiile meteo nefavorabile.

„Viteza de efectuare a lucrărilor a fost una bună, până în momentul în care condițiile meteo nefavorabile n-au dat planul peste cap. Îndată ce vremea de afară s-a stricat, agentul economic care a câștigat licitația a oprit lucrările, așa cum este interzis de efectuat careva reperații în timp ce se înregistrează temperaturi negative. Dacă ați observat, în prezent, timpul de afară s-a stabilizat, înregistrăm temperaturi de  la +7 până la + 10 grade Celsius, iar lucrările de instalarea a pavajului continuă”, a declarat Nicolai Grigorișin, primar de Bălți.

Mai mult, în lipsa unui aviz pozitiv din partea Ministerului Finanțelor, edilul de Bălți consideră că a procedat corect atunci când a prelungit termenul de executare a lucrărilor.

„Primăria poate prelungi termenul de executare a lucrărilor dacă este decizia grupului de lucru pentru achiziții în acest sens. Aici mă refer la cazul în care agentul economic din cauza condițiilor climaterice nefavorabile sau alte motive obiective n-a putut să efectueze astfel de lucrări. Aici se ia în ansamblu, se analizează situația în complex. […] Eu consider că grupul de lucru pentru achiziții a avut dreptul să extindă contractul din motiv că această companie a câștigat tenderul. Ca să terminăm obiectul, trebuia să inițiam o nouă licitație și să așteptăm iarăși această procedură, să pierdem timp? Dacă nu este corect, se va contesta, va fi luată o decizie și vom trage concluzii”, a adăugat Nicolai Grigorișin, primar de Bălți.

Edilul de Bălți a declarat jurnaliștilor că pe unele loturi, lucrările sunt pe ultima sută de metri, iar din acest motiv primăria a transferat banii în contul agentului economic.

„Acei bani au fost transferați pentru actul de primire-predare, pentru acele lucrări care au fost efectuate. La ziua de astăzi pe str. Sadoveanu noi avem procurat pavajul, avem linia de bordură, avem gata lucrările pregătitoare, ne mai rămâne doar să punem pavajul”, a conchis Nicolai Grigorișin, primar de Bălți.

Vadim Țurcanu, expert asociat în achiziții publice din cadrul Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul” crede că operatorul economic nu respectă graficul de execuție a lucrărilor prezentat în cadrul ofertei la procedura de achiziție publică.

„Din informațiile prezentate, putem constata că operatorul economic nu respectă graficul de execuție a lucrărilor prezentat în cadrul ofertei la procedura de achiziție publică. Totodată, acesta prezintă mai multe argumente cu privire la motivele care au stat la baza neîndeplinirii lucrărilor conform graficului de execuție. În acest caz autoritatea contractantă, împreună cu responsabilul tehnic urmau să analizeze aceste informații și să decidă cu privire la soluțiile care pot fi luate pentru a remedia problemele apărute. Sunt două soluții posibile. În primul caz este continuarea contractului prin prelungirea termenelor de execuție, iar în cazul al doilea rezilierea contractului și demararea altei proceduri de achiziții. În cel de-al doilea caz termenul de executarea este cu mult mai mare, deoarece este necesar de reziliat contractul, de stabilit cantitatea rămasă neexecutată și întocmirea unui nou caiet de sarcini. După care urmează derularea unei noi proceduri. În ansamblu aceste acțiuni pot dura și până la 4-6 luni de zile, situație în care sunt necesare măsuri de conservare a șantierului, ceea ce ar crea un disconfort mai mare pentru locuitori. În opinia mea, prelungirea termenului de executare ar fi o soluție optimă, inclusiv din punct de vedere ingineresc or în cazul dat nu sunt informații cu privire la executarea necalitativă a lucrărilor de construcție. Totuși este recomandat ca autoritatea contractantă să aplice măsuri de prevenție, cum ar fi reținerea garanției de bună execuție sau aplicarea penalizărilor pentru întârzierea execuției lucrărilor, fapt care ar responsabiliza operatorul economic. În parte ce ține de efectuarea plăților, autoritatea contractantă achită operatorul economic în baza facturilor fiscale, după primirea proceselor verbale de recepție a lucrărilor executate conform art. 3.2 din Contractul de antrepriză. Prin urmare achitarea operatorului economic în lipsa proceselor verbale de recepție a lucrărilor executate este contrară prevederilor contractuale asumate atât de către autoritatea contractantă, cât și de operatorul economic”, a declarat Vadim Țurcanu, expert asociat în achiziții publice.

Și Diana Enachi, economistă din cadrul Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul” este de părerea că „fără decizia Agenți Achiziții Publice o autoritate contractantă nu are dreptul să continue executarea contractului de achiziții publice”.

„În general, legislația privind achizițiile publice permite amendarea unui contract de achiziții publice prin modificarea termenului acestuia, adică prelungirea termenului de executare a contractului în cazuri argumentate corespunzător. Acest lucru se face cu aprobarea Agenției Achiziții Publice care este responsabilă în acest sens. În cazul în care o autoritate contractantă constată că un contract de achiziții publice nu este executat corespunzător atunci există pârghii legale pe care aceasta le are și poate interveni. În cazul în care un operator economic, contractant, companie care execută un contract de achiziție nu respectă prevederile contractuale, inclusiv cele care se referă la perioada de executare a contractului nu poate solicita prelungirea termenului contractului după expirarea termenului de executare a lucrărilor. Este evident acest lucru. Ca urmare, este evidentă și decizia Agenției Achiziții Publice de a nu accepta aceste modificări asupra contractului, iar fără decizia Agenției Achiziții Publice o autoritate contractantă nu are dreptul să continue executarea contractului de achiziții publice. Prin urmare, modul în care a procedat autoritatea contractantă respectivă nu corespunde Legislației în vigoare și aici ar trebui să întreprindă alte acțiuni ilegale. În primul rând ar fi trebuit să reclameze sau să solicite contractantului până la finalizarea sau termenul limită de executare a lucrărilor urgentarea acestora printr-o solicitare oficială. În al doilea rând, dacă deja acest termen a expirat iar contractantul nu a realizat lucrările prevăzute în contract, atunci autoritatea respectivă are câteva pârghii: poate solicita și trebuie să solicite includerea în lista de interdicție a agenților economici care nu-și onorează prevederile contractuale și acest lucru denotă că compania respectivă nu va mai putea aplica la proceduri de achiziții publice timp de trei ani. Totodată, în cazul în care compania nu-și onorează obligațiile contractuale, autoritatea contractantă poate aplica penalități conform contractului. În contractele tipizate de achiziții publice este menționat acest lucru. În al treilea rând, autoritatea contractantă va reține garanția pentru buna executare a contractului, dacă a fost prevăzuta una în acest sens”, a declarat Diana Enachi, economistă.

Contactat telefonic, directorul companiei Vladmih SRL a declarat că lucrările sunt executate conform graficului și a refuzat să răspundă punctual la întrebările jurnaliștilor NordNews.md

Redacția portalului de știri NordNews.md oferă dreptul la replică tuturor celor vizați în acest material.

Pe aceiași temă

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta. Accept

Politica de confidențialitate și cookie-uri