Rușii se redirecționează pe piețele gri pentru nevoile lor de cumpărături. Asta după ce sancțiunile au făcut accesul la brandurile internaționale de modă și de lux aproape imposibil.
Acești oameni se numesc în China „daigou”, ei sunt cumpărători individuali, care achiziționează bunuri de lux din străinătate și le vând acasă, cu un adaos mic, evitând astfel tarifele mari de achiziție din afara țării. Așadar, o nouă generație de „clienți personali” se adresează elitelor Rusiei.
O investigație realizată de Panorama a dezvăluit un sistem paralel care, de la pandemie încoace, a înregistrat o creștere a numărului de cumpărători personali chinezi la evenimente private din Italia, unde aceștia cumpără produse de la case de modă și alte produse de lux, de obicei cu reduceri. Acestea sunt apoi vândute acasă cu un adaos de 30%.
În ultimele săptămâni, rușii s-au alăturat acestor „daigou” din China, iar autoritățile ruse ignoră importurile paralele și a vânzătorilor intermediari. Rusia a renunțat la obligația impusă comercianților care importă produse de lux de a avea permisiunea proprietarului mărcii, iar astfel a deschis calea pentru o piață „gri” dinamică.
Wildberries, o platformă de comerț electronic multibrand din Rusia, vinde mai multe mărci occidentale, inclusiv Zara, în ciuda sancțiunilor, a raportat Reuters.
Pe platformă au fost disponibile și alte mărci Inditex, inclusiv Pull & Bear și Massimo Dutti. „Cumpărăm bunuri pe care le vindem de la Wildberries fără intermediari, doar direct de la producători sau distribuitori oficiali”, a declarat Wildberries, într-o declarație pentru Reuters.
Chiar dacă anumiți distribuitori continuă să vândă cumpărătorilor ruși pe sub mână, s-ar părea ca sistemul de achiziție de bunuri este acum mai dificil pentru cumpărătorii ruși, dar, aparent, nu imposibil.