Prima pagină » România este principala țară de destinație a produselor moldovenești. Statisticile BNS

România este principala țară de destinație a produselor moldovenești. Statisticile BNS

de către alexandru
2 min citește

Biroul Național de Statistică (BNS) a făcut publice datele cu privire la exporturile de mărfuri realizate în luna mai 2022. Potrivit sursei, această lună a înregistrat o valoare de 416, milioane dolari SUA, cu 5,0% mai mult, comparativ cu luna aprilie 2022, și de 2,1 ori mai mult, în raport cu luna mai 2021. 

În ianuarie-mai 2022 exporturile de mărfuri au însumat 1875,2 milioane dolari SUA (Figura 14 și Anexa 1), valoare mai mare de 1,7 ori, comparativ cu cea înregistrată în perioada corespunzătoare din anul 2021.

Exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-mai 2022 au constituit 1444,8 milioane dolari SUA (77,0% din total exporturi), fiind în creștere de 1,8 ori față de perioada similară din anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 56,8%.

Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-mai 2022 s-au cifrat la 430,4 milioane dolari SUA (23,0% din total exporturi), sau cu 49,7% mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi, cu 12,9%.

Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 11,4% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, benzine auto, medicamente, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, tutun pentru pipă cu apa, whisky, votcă, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, vinuri spumante, rom, gin, bere, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare) – 11,6%.

Mijloacele de transport rutier, în ianuarie-mai 2022, rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (73,4% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (16,2%), transportul feroviar (9,6%) și transportul aerian (0,8%).

Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în ianuarie-mai 2022, au totalizat 1208,1 milioane dolari SUA (de 1,7 ori mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021), deținând o pondere de 64,4% în total exporturi, în descreștere cu 0,9 puncte procentuale față de ianuarie-mai 2021.

Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-mai 2022, au avut o valoare de 284,5 milioane dolari SUA (de 1,6 ori mai mult, în raport cu perioada similară din anul 2021), care echivalează cu o cotă de 15,2% în total exporturi, în descreștere cu 0,5 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-mai 2021.

În ianuarie-mai 2022 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri, care au deținut 92,2% din total exporturi au fost: România (30,4% din total exporturi), Italia (9,4%), Turcia (9,2%), Ucraina (8,4%), Germania (5,7%), Federația Rusă (4,9%), Bulgaria (4,6%), Elveția și Polonia (câte 2,8%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands) și Cehia (câte 2,2%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (1,7%), Belarus (1,3%), Ungaria (1,2%), Franța (1,1%), Grecia (1,0%), Statele Unite ale Americii (0,9%), Liban și Portugalia (câte 0,8%), Spania (0,7%).

Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-mai 2022, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021 relevă majorarea livrărilor de mărfuri în România (de 1,9 ori), Ucraina (de 5,0 ori), Italia (de 2,3 ori), Turcia (de 1,7 ori), Bulgaria (de 6,0 ori), Elveția (de 3,7 ori), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (de 2,5 ori), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (de 1,6 ori), Iran (de 617,7 ori), Polonia (+22,5%), Statele Unite ale Americii (de 1,9 ori), Cipru (de 3,2 ori), Cehia (+19,1%), Grecia (+52,1%), Ungaria (+37,8%), Franța (+38,0%), Liban (+55,3%), Egipt (de 2,7 ori), Serbia (de 1,8 ori), Iordania (de 10,3 ori), Canada (+54,6%), Arabia Saudită (de 2,5 ori), Mexic (de 66,7 ori), Irak (+55,8%), Tunisia (de 6,9 ori), Coreea de Sud (de 3,8 ori), Albania (de 5,9 ori), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 72,0%.

În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Federația Rusă (-11,9%), Germania (-6,9%), Spania (-20,0%), Georgia (-35,0%), China (-43,1%), Belarus (-7,7%), Libia (-97,7%), Portugalia (-11,0%), Slovacia (-16,4%), Belgia (-8,4%), Kazahstan (-14,3%), Finlanda (-92,9%), atenuând astfel, majorarea pe total exporturi cu 3,4%.

În structura exporturilor, din ianuarie-mai 2022, ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: cereale și preparate pe bază de cereale (16,3%); mașini și aparate electrice și părți ale acestora (12,2%); semințe și fructe oleaginoase (11,8%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (9,8%); legume și fructe (8,2%); petrol, produse petroliere și produse înrudite (6,5%); îmbrăcăminte și accesorii (6,4%); mobilă și părțile ei (3,4%); băuturi alcoolice și nealcoolice (3,2%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (2,1%), vehicule rutiere (2,1%).

În ianuarie-mai 2022, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021, au sporit exporturile de cereale și preparate pe bază de cereale (de 6,0 ori), grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (de 5,7 ori), semințe și fructe oleaginoase (de 3,0 ori), petrol, produse petroliere și produse înrudite, în principal reexporturi (de 9,6 ori), legume și fructe (+36,6%), hrană destinată animalelor (de 3,5 ori), vehicule rutiere, preponderent reexporturi (de 1,8 ori), îmbrăcăminte și accesorii (+13,2%), articole din minerale nemetalice (+56,6%), zahăr, preparate pe bază de zahăr; miere (de 2,7 ori), produse chimice organice (+58,0%), fire, țesături, articole textile și produse conexe (+16,0%), hârtie, carton și articole din pastă de celuloză, din hârtie sau din carton (de 1,9 ori), încălțăminte (+18,0%), articole din lemn (+25,2%), minereuri metalifere și deșeuri de metale (+5,8%), produse chimice anorganice (de 6,0 ori), mașini și aparate industriale cu aplicații generale; pârți și piese detașate ale acestor mașini (+17,1%), produse lactate și ouă de păsări (+43,6%), articole prelucrate din metal (+8,7%), fier și oțel (+46,7%), uleiuri esențiale, rezinoide și substanțe parfumate, preparate pentru toaletă, produse pentru înfrumusețare (+25,9%), influențând creșterea pe total exporturi cu 72,9%.

Totodată, s-au redus exporturile de băuturi alcoolice și nealcoolice (-23,3%), mașini și aparate electrice și părți ale acestora (-6,4%), produse medicinale și farmaceutice (-19,3%), mobilă și părțile ei (-7,1%), mașini și aparate specializate pentru industriile specifice (-34,6%), carne și preparate din carne (-63,8%), instrumente și aparate, profesionale, științifice și de control (-12,4%), atenuând majorarea pe total exporturi cu 4,5%.

Sursa: NordNews.md

Pe aceiași temă

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta. Accept

Politica de confidențialitate și cookie-uri